lördag 11 augusti 2012

Kan man göra eget florsocker?



Hur gör man eget florsocker? Finns det recept på florsocker?
Häromdagen skulle min sambo baka mockarutor, varpå vi upptäckte att det saknades florsocker. Detta gjorde att jag funderade på om man kan göra det själv, istället för att behöva kasta sig till närmaste ICA-butik. Enligt innehållsförteckningen redovisad här: http://www.ica.se/Recept-Mat/Mat-A-O/F/Florsocker/ så innehåller det socker och potatisstärkelse (vilket är detsamma som potatismjöl, http://sv.wikipedia.org/wiki/Potatismj%C3%B6l). Enda skillnaden är att det är mycket mera finmalt än vanligt socker. Potatismjölet förhindrar sockret från att klumpa ihop sig, så att det kan hålla sig så finpudrigt som vi är vana vid.

Frågeställningen blev då istället, är det möjligt att inom rimlig tid mala vanligt socker tillsammans med potatismjölet, helst inom kortare tid än vad det tar att åka till ICA och tillbaka (10-15 min).

Tog fram min mortel och började mala, men ynkliga 3/4 dl av halvtaskigt florsocker (det var fortfarande lite grynigt) så insåg jag att man måste ha bättre tålamod än Susanne på recepten.se när hon försöker förklara att  florsocker (som bekant består av rent socker och stärkelse) inte är att rekommendera till diabetiker:
http://www.recepten.se/forum/ingrediens/poster/florsocker/458/1

Så kontentan av det hela är att såvida du inte har åtminstone en timma till närmaste ICAbutik, eller tillgång till en ordentlig kvarn, så är det inte rimligt att göra eget klumpfritt florsocker, åtminstone inte i kvantiteter över 1/2-1 dl, löst packat.

1 kommentar:

  1. jag korde dl strosocker i min blender c,a 2, min och tillsatte 2,5 tsk majsmjol fungerade alldels utmärkt hade inte hunnit till ica på den tiden

    SvaraRadera