måndag 23 augusti 2010

lev bättre, lev hårdare

Jag läste för ett tag sedan en artikel om livslängd och livskvalité, genomgående för de som levde länge och med hög kvalitet på livet var några faktorer som;

  • de motionerade regelbundet
  • hade ingen depression och stressade lite
  • undvek tobak och andra droger
  • åt en balanserad diet, framförallt med mycket frukt och grönsaker.

Big woop, inget nytt på taket där!

Just den här grejen med att de åt mycket frukt kritiserades, eftersom man ansåg att det var ett tankefel. Bara för att hälsa korrelerade med fruktätande, betyder det inte att det var kausativt. Det vill säga, friska människor kanske äter mer frukt, inte att fruktätande människor blir friskare.

Dock har jag läst på lite om en polyalkohol som kallas inositol, även känt som vitamin B8.
Inositol finns främst i frukt, grönsaker och nötter, och är en del av växternas cellulosa, om jag förstått saken rätt.
Inositol är viktigt för cellernas intracellulära signalering, så kallade second messengers.

Låga inositolvärden hittar man hos deprimerade, personer med bipolär störning och tvångssyndrom (OCD). Tillskott med inositol har visat sig vara minst lika effektivt som de vanligaste antidepressiva.

Inositol hindrar uppkomsten av insulinresistens, en viktig faktor som bidrar till att typ 2-diabetes uppstår, och ett vanligt symptom vid stress och depression.

Antiepileptikorna Litium och Valproinsyra, som även används mot depression, bipolär sjukdom och tvångstankar, verkar båda genom att höja nivåerna av myo-inositol.

Inositol reglerar också serotoninreceptorer, och bidrar förmodligen till att upprätthålla en bra dygnsrytm, (egen slutsats; läst studie där det visades att litium gör melatoninreceptorerna mer "effektiva").

Inositol finns som sagt i stora mängder i frukt, grönsaker, bönor, ris och nötter. Sådant som vi inte äter lika mycket av i en modern diet, istället blir det raffinerade kolhydrater och fetter.

Med det här i åtanke är det kanske inte omöjligt ändå att det faktiskt finns ett kausativt samband mellan frukt- och grönsaksätande och hälsa.

För att knyta an till verkligheten lite och hoppa av den höga hästen, så vet iaf JAG att jag mått som bäst när jag ätit varierat, med mycket frukt till mellanmål. Kanske dags att börja med det igen nu när studierna börjar...

1 kommentar:

  1. thumbs up. intressant! o roliga inlägg i övrigt. såpass att du får va med på min bloggroll. o jag läser EN annan personlig blogg :) den får va med för att han har en tendens o hitta bra youtubeklipp och är inriktad på träning :P annars skiter jag rätt mkt i hur många reps han gjort haha.

    SvaraRadera