"Fraktalmetoden" - ett namn jag hittade på nu, jag tycker namnet passar eftersom metoden går ut på att ständigt fylla ut tomrummen mellan de mest framträdande punkterna, litegrand som hur en fraktal ter sig!
Tanken är alltså, att ständigt gå från övergripande till mer detaljerat, utan att snöa in på detaljer försen man har täckt hela ämnet på den organisatoriska nivån man är på. Dvs, börja inte skriva detaljer om något försen du skrivit alla rubriker på alla områden du ska känna till.
Lägg inte heller för lång tid på något moment, inget moment ska ta längre än 5-10 minuter att skriva. Tar det mer tid så har du snöat in dig för mycket på detaljer.
Fördelen med den här metoden är att du ständigt automatiskt skapar egna målsättningar med dina studier (dvs. att man ska fylla i alla rubriker/korta förklaringar på hela den organisatoriska nivån man är på), dessutom har du alltid med dig maximal översikt över kursen i sin helhet. Alltså, om du skulle behöva sluta studera tidigare än du tänkt dig så har du iallafall med dig maximal kunskap om vad kursen handlade om, i stora drag.
Så, exempel på organisatoriska nivåer för en kurs efter stigande detaljomfattning kan vara:
Teman
- Hitta på egna/sammanfatta rubriker
Rubriker
- Kan vara rubriker från boken eller målbeskrivningen
Underrubriker
- De områden som tas upp under rubriken
Begrepp
- De begrepp som tas upp under varje område
Formler/förklaringar/fackutryck
- Förklarar begreppen
Anekdoter
- Hjälper dig att minnas genom association (det är så vi lär oss, genom att associera saker till varandra!)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar