Läser den här artikeln och funderar på allvar hur många gäster man måste ha för att kunna köra gratis film på bio, med obligatorisk godis- eller popcorninköp på säg, 50 kronor, för att täcka kostnaderna.
Har för mig att filmbolagen tog minst 43% av biljettintäkterna eller så, med en minsta summa på, ptja, 30:- per besökare. Men det skulle säkert gå att omförhandla om deras intäkter steg.
Gratis är ju gott, även om det är förpackat i en dyr förpackning av popcorn. Gratis har en tendens att göra oss mindre kräsna med det vi ser. Kanske skulle biograferna kunna ta betalt enbart för de nyaste och mest hypade filmerna, och då inte särskilt mycket betalt?
I kombination med att det blir billigare och billigare att visa film med den digitala tekniken, skulle det öppna upp en mycket större marknad för mindre hajpade filmer, kulturfilmer med smal publik etc. Folk skulle gå på vinst och förlust (iallafall de som har tid, i vårat stressade samhälle har vi kanske inte råd att sitta igenom en halv film som vi inte med någorlunda säkerhet vet kommer vara åtminstone hyffsad).
Ett möjligt problem är väl att man skulle locka till sig folk som var mindre intresserade av filmupplevelsen, att det skulle bli ganska stökigt... Men man kunde kanske kombinera det med något slags medlemsskapssystem, där man är tvungen att hålla rent efter sig, eller betala en medlemsavgift som avskräcker från oseriöst "användande av tjänsten".
Undrar hur det hade påverkat kvalitén på filmer. Det hade säkerligen minskat behovet av reklam. Om vilken bio kan köra vilken film som helst, skulle word-by-mouth-metoden kunna hajpa riktigt smala småbudgetfilmer. Biograferna hade inte behövt förutse vilka filmer som skulle visas månader i förväg, utan med exempelvis nättjänster erbjuda de filmer som efterfrågas mest. Det skulle också öka intresset för gamla filmer (grupper kunde gå ihop om gamla filmer som de vill se på nytt!).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar