tisdag 22 mars 2011

Värdet av allt

Jag läser Scott Adams (mannen bakom Dilbert) blogg om en gammal seriestripp han skrev 1998 och därmed myntade begreppet "confusopoly". I korta drag förutspådde han att när tröskeln blivit tillräckligt låg för vem som helst att starta företag kommer det också bli extremt olönsamt att driva företag, eftersom konkurrensen kommer vara enormt hög.

För att vinna marknadsandelar kommer man istället behöva förvirra sina kunder med konstiga betalningsplaner för att få dem att tro att de köper något billigt.
(Tips: Ju mer tid det tar för dig att sätta in dig i betalningsplanen, desto mindre chans är det att du kommer spara pengar).

Läste en annan blogg där författaren radar upp brancher där detta redan skett:

- Försäkring
- Bostadslån
- Telefoni
- Finansiella tjänster
- Elmarknaden.


Just elmarknaden måste varit väldigt lyckad med tanke på svenska elbolags extremt höga vinstmarginaler på sistone.

Men frågan är; vad händer sedan?
När vem som helst kan göra vad som helst, vem kommer göra vad, och varför?

Jag vill inte leva i ett förvirringsmonopol, kanske därför jag är så besatt av tanken av att kunna göra allt själv, på så vis kan jag alltid värdera en produkt eller en tjänst mot måttstocken "mig själv"; skulle jag kunna åstadkomma samma resultat billigare eller enklare?

Lustigt nog så har det i de flesta fall mest fått mig att inse värdet i att få andra att göra saker åt en.

Kom på ett tidigt förvirringsmonopol; konstvärlden.
Typ sedan Marcel Duchamp och hans uppmaning att allting är konst har konst gått från hantverk till marknadsföringsknep (där Banksy nog är världsetta, eller Damien Hirst, som inte tillverkar saker själv ens).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar